ZUS - Błędy we wnioskach od firm

ZUS - Błędy we wnioskach od firm

Przedsiębiorcy, którzy nie prowadzili działalności w ubiegłym roku nie mogą liczyć na dodatkowe świadczenie postojowe i zwolnienie ze składek w ramach tarczy 5.0. Nie spełniają bowiem jednego z istotnych warunków. Zmiana kodu PKD tuż przed złożeniem wniosku również nie pomoże, aby otrzymać wsparcie.


Od połowy października przedsiębiorcy z branży turystycznej, estradowej i wystawienniczej mogą otrzymać z ZUS świadczenie postojowe, dodatkowe świadczenie postojowe i zwolnienie z opłacania składek. Wnioski można składać tylko elektronicznie - przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE). We wnioskach pojawiają się błędy, na które trzeba uważać.
Postojowe tylko do trzech razy
Jednym z warunków otrzymania świadczenia postojowego jest prowadzenie jako przeważającej działalności gospodarczej - na dzień złożenia wniosku - oznaczonej kodem PKD 79.11A lub 79.90A. Chodzi o pilotów wycieczek, przewodników i agentów turystycznych.
Zgodnie z przepisami mogą oni liczyć na świadczenie postojowe do trzech razy, jeżeli wcześniej nie skorzystali z tej formy pomocy. Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy otrzymali już trzykrotnie świadczenie w wysokości 2080 zł lub 1300 zł na podstawie poprzednich tarcz antykryzysowych, wyczerpali limit tego wsparcia. Nie powinni ubiegać się o kolejne postojowe. Mogą natomiast wystąpić o dodatkowe świadczenie postojowe, jeśli spełniają ustawowe warunki.
Ważny przychód i kod PKD
Przedsiębiorca, który stara się o dodatkowe postojowe lub zwolnienie ze składek przewidziane w tarczy 5.0, we wniosku powinien podać kod przeważającej działalności (na dzień złożenia wniosku) i spełnić pozostałe warunki wymienione w przepisach. Zarówno w przypadku dodatkowego świadczenia postojowego jak i zwolnienia ze składek należy wykazać m.in. co najmniej 75-procentowy spadek przychodów z miesięcy 2020 r. w porównaniu z miesiącami z 2019 roku. Czyli przedsiębiorca, który w ubiegłym roku nie prowadził działalności, nie spełni warunku obniżki przychodów.
Do ZUS docierają sygnały, że niektórzy przedsiębiorcy przed złożeniem wniosku o pomoc zmieniają kod PKD na taki, który obejmuje tarcza. Z wyjaśnień Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii wynika, że przy weryfikacji należy brać pod uwagę, czy obecnie prowadzona jako przeważająca działalność, która jest wpisana we wniosku, była również prowadzona w ubiegłym roku. Część firm, które zmieniły ostatnio kod PKD, nie spełni więc warunków do otrzymania pomocy. Nie udowodnią spadku przychodów w danym miesiącu z 2020 r. w porównaniu do analogicznego miesiąca zeszłego roku.
Przyznane wsparcie z tarczy antykryzysowej opiera się na zaufaniu do obywatela. Składając wniosek przedsiębiorca wypełnia oświadczenie, dzięki temu otrzymuje pomoc o wiele szybciej, bez zbędnych formalności. To nie oznacza jednak, że ZUS nie może i nie będzie weryfikować podanych informacji. Należy pamiętać, że osoby dostarczające wniosek, zobowiązane są do złożenia oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej. Dotyczy to też danych o rodzaju przeważającej działalności określonej kodem PKD.
Anna Szaniawska
regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa małopolskiego


Drukuj